DICTADO DE RAIMUNDO.
Dirigíase Lulio desde París a Mallorca a fines del año 1299, cuando habiéndose detenido en Barcelona, escribió la poesía a que dio el nombre de Dictado, o sea manera de conocer a Dios en el mundo. Dedica el autor esta composición, como se lee en su final, a san Luis rey de Francia, y al rey Jaime de Aragón (II) a quien ruega que preste atención a las razones que se comprenden en este opúsculo, para disputar contra los infieles y demostrar la verdad de los misterios de nuestra fé, que promueva en su reino las discusiones dogmáticas con asistencia de los prelados, religiosos menores y predicadores y todas las personas distinguidas y de elevado entendimiento, y que a ellas sean invitados los judíos y sarracenos, a fin de convencerles de la verdad de nuestra religión y de la falsedad de sus respectivas sectas. Y pídele además le conceda facultad para congregar a los infieles por todo el reino y sus condados, castillos, villas y ciudades, con el objeto de disputar con ellos sobre la materia contenida en el Dictado.
Divide Lulio la composición en seis partes. En la primera prueba la existencia de Dios por la necesidad que hay de que este mismo Dios exista, pintando el desorden en que estuviera la naturaleza si no hubiera Dios. En la segunda da pruebas sólidas de la unidad de Dios, así como en la tercera las da de la trinidad, y habla en las tres restantes de la encarnación, de la creación del mundo, y de la resurrección de la carne.
El estilo de la composición es conciso y enérgico; encierra grandes y concluyentes argumentos en pocos versos, y reducidas cláusulas; argumentos esplanados después en otras de sus obras así en prosa como en verso, y de que Lulio indudablemente hizo uso en las polémicas que frecuentemente sostenía contra los judíos y mahometanos, así de Cataluña como de Mallorca y otros puntos.
LO DICTAT DE RAMON.
De coneixer Deu en lo mon
Comença lo dictat, RAMON.
A cells que dien que provar
Null necessari argument,
Volem donar ensenyament
Los quals per raysons naturals
Provám per nous començaments (1),
Qui mostran inconvenients
Esser en Deu sens unitat,
Sens Trinitat, sens encarnat,
Sens crear, sens resucitar (2).
Encara volem demostrar
Deus esser de necessitat.
Empero est nostre dictat
Requer haver ensenyador,
Qui mostre la força major
Que ixen dels antecedents,
Nous començaments appellats (3).
Començem donchs a la clardats
Qui complesca nostres raysós
E enlumin hòm obstinat,
Qui no pòt veser la clardat,
Sotsposant que no’ s puscha far
Que nostra fe ‘s puscha provar.
Provém enans que Deus es,
En aprés que sols un Deus es,
Puis provarem pluralitat
Que en Deus mostra trinitat,
E que Deu ha volgut mostrar
Sa bontat volentse encarnar,
E com hòm será resussitat
A gloria o a turment,
Per provar Deu com prometí (5).
I.
Que Deus sia de necessitat.
Mays se val esser compliment (6)
Que esser e deffalliment.
Si ens infinit no pòt estar,
Ço qui es fenit ho fayt fár (7).
Sens infinit e eternal (8)
E no y ha dia, vespre, matí (9).
Ni negun bé ‘s remunerat.
Si Deus no es, mays val bondat (10)
Si Deus no es, fals pensar val
Mays que ver esser qu’ es reyal.
Si Deus no es, tot quant es ple
D’ açò que no val nulla re.
Si Deus no es, tot quant es tòrt
E tot lo bé ‘s pèrt en la mòrt.
Se pèrt lo bé de tot quant es (11).
E per no res es tot quant es.
Si Deus no es, mays val sentir
Que raysó, mèrit, ni desir (12).
Si Deus no es, no cal bé far,
E hòm deu viure per manjar.
Si Deus no es ¿e quí ha mes
Tant béll órdre en ço que es?
Si Deus no es, donchs ¿quí ha mes,
Que sia amat mays que quant es?
Si no ‘s ver Deus, lo firmament (13) ,
Es fals Deus ab defalliment.
Provat es donchs e demostrat
II.
Que sia un Deus.
Pòt en éll infinit estar.
Si son duas infinitats,
Ço que hom enten no es vertats.
Si están dos Deus infinits,
Ço qu’ es poder está finits (14).
Si son dos Deus o tres o plus,
Cascú es desus e dejus.
Si son dos Deus, eternitat
No pòt haver prioritat.
Si son dos Deus, estan mesclat
Si son dos Deus, cascú requer
Haver sobre l’ altre poder.
Que fá buyr de fòrts en redon (15).
Si son molts Deus, no han ab que
Si son molts Deus, un valgra mes,
Si son molts Deus, tuyt son finit,
Si son molts Deus, e mí e vos
N’ amám meyns lo Deus qui ‘s de nos (16).
Si son molts, lo un e l’ altre val (17),
E no n’ han qui ‘ls faça egal,
Si son molts Deus, cascú enten
Que no han en sí complimen.
Si son molts Deus, pòt envejar
Lo un a l’ altre e pòt peccar.
Si son molts Deus, no es compliment
En un ni en tots exament.
Si son molts Deus, no es un fí,
Si son molts Deus, nulla valor
Está digne de gran lausor.
Si son molts Deus, cascú tot sòl
Pòt far del altre ço qu’ es vòl,
Si son molts Deus ¿e qui ha mes (18)
Es donchs un Deus tan solament,
Qui de quant es, es compliment.
III.
Que Deus sia en pluralitat.
Si a unitat no tayn unir (19),
Sens naturant e naturar,
Nulla natura pòt estar.
Si finit finir han semblan,
Mays infinit infinir l’ han.
Qui no pòt de se, be ‘s segueix
Tot ço cové ser de Deus dit (21),
Sens que no pòt esser complit.
Es contra s’ amabilitat.
Negú ens pòt estar complit,
A infinit tayn infinir,
Mays que crear ni res fenir.
L’ enteniment ha natura,
Ab entendre e dretura.
Pigre avar se fay estar.
Sens granea e magnificar,
Negú esser pòt gran estar.
Tot ens cové esser finit,
Qui no pòt dar ens infinit (22).
Negú ens es bò sens far bé,
E tot ens es mal d’ hon mal vé.
Poder qui dins sí no pòt res,
No es defora sí estes (23).
En ens hon fí no ha poder,
Cové vacuytat caber.
Provat havem pluralitat,
Que significa Trinitat.
IV.
Que Deus sia encarnat.
Mays val un hòm deificar,
Que mil milia mons crear.
Cové amar nostre Senyor.
Poder absolut en crear,
No ha órde sens encarnar (25).
Es Deus esser nostro ‘n parent.
En fí hon Deus mays no pòt dar,
Han ses dignitats repausar.
Es mays entés e mays amat,
Null ens hagra en éll sa fí (26).
Volch Deus ab nos participar.
Infinit ha proporció,
Deus fóre ociós e avar,
Si ‘l major bé no volguès dar.
De ens creat pòt Deus mays far
En sí qu’ en als sens comparar.
A Deus cové atribuir
Ço perqu’ hom lo pòt mays servir.
Si Deus e hom no fóssen ú,
Ab l’ encarnar ha Deus mostrat
L’ obra que há en trinitat.
Per ço car Deus s’ es encarnat,
Si Deus no ‘s volgués encarnar,
Legut fóre desesperar.
Si ab hom no ‘s volgués unir.
Ço perque Deus pòt mays amar
L’ obra cové en éll estar.
Deus no pòt major fí saber,
Que cella que ama son voler.
Car Deus creá a fí lo mon (27),
De sí mateix li dá ahon.
Que Deus cové ser encarnat.
Poder no poria eternar,
Sens infinit possificar.
No ‘s cové sian cominal
En eternitat bé e mal.
Aquel ha poder pus estes,
Cell qui crea e qui manté,
Mays fá que aquel qui sosté.
Tot ço cové esser causat (28)
Hon Deus pòt esser mays lausat.
En Deus cascuna dignitat
Ab l’ altra ha egualtat.
Eternal revolució
Deus fá contra s’ amabilitat.
VI.
Que sia resurrecció.
Null hom porá Deus molt amar.
Mays val un hom eviternar,
Que tots sens resucitar.
Si no fós resucitament.
Aquel cové esser jutjat,
Qui fá lo bé e lo peccat.
Influeix e causa mays de bé.
Mays ne pòt Deus esser lausat.
Deus no minva null compliment (29),
Ans hi met multiplicament.
Aytant col mon está major,
Fay hom a Deu de bé lausor.
A Deu pertayn molt perdonar,
E a home mercé clamar.
Mostrat havem per gran raysó
Que sia resurrecció.
Començá e finí son escrit,
El comana a Sanct Loys,
E al noble rey d’ Aragó
Jacme, en l’ encarnació
De Christ M.CC.XC nòu.
Plasia ausir est nostre mòu
Lo qual havem en disputar
Contr’ els infaels, e mostrar
E que y sian li prelat,
Preycadors, frares menors,
E atresí li grans senyors,
Qui han enteniment levat;
E sian jueus apellat,
E sarrahins al disputar;
Que nostre fe es veritat,
E qu’ els infaels son errat.
E si, eu, Senyor, mostr’ el ver,
Placiaus qu’ en donets poder
Castells, vilas, e ciutats,
Qu’ els sarrahins faça justar, (ajustar; ajuntar)
E los jueus al disputar
Sobr’ est novell nostre dictat;
E, Senyor, per gran caritat,
Humil rey d’ alta corona,
Començem en Barcelona,
E sia Jesu-Christ lausat,
Car vostres gents vos han cobrat
Sa alegre e ab dever
VARIANTES.
(1) Provám per nou començaments,
(2) Sens morir, sens resucitar.
(3) Nou començaments apellats.
(4) Are començarem enaxí
(8) Per lausar Deu qu’ hanc no ‘n mentí.
(6) Mays fan esser e compliment
(7) Ço qu’ es finit ho fá istar.
(8) L’ ens infinit e eternal
(9) En mitg dia, vespre, matí.
(10) Si Deus no es, menys val bontat
(11) Se pèrt cèrt lo bé de tot quant es.
(12) Que raysó, morir, ni desir.
(13) Si Deus no es, lo firmament
(14) Ço que poden estar finits.
(15) Que fá buyr d’ affers en redon.
(16) Amám meyns lo Deus qui ‘s de nos.
(17) Si son molts Deus, lo un e l’ altre val,
(18) Si son molts, ¿e qui ha mes
(19) Si a unitat no tayn tenir,
(20) Que no vé de sí mateix.
(21) Tot ço cové esser en Deu dit,
(22) Qui no pòt de ens infinit
(23) No es defòre si ges estes.
(24) Tot poder está en passió
(25) No ha adò sens encarnar.
(26) Null còs hagra en éll sa fí.
(27) Car Deus creá a sí lo mon,
(28) Tot ço cové esser començat
(29) Deus no mirva null compliment,