LXX.
¡O BENEÍT!
Es Deus nostra benedicció,
Preguemlo donchs qu’ éll nos perdó.
Deus beneeix los homens a veer
Sa gloria e éll haver
A Deus pertany hom beneir,
E a hom pertany Deus servir,
Amar, honrar e car tenir.
Deu beneix bòn començament,
Bòn mitjá, bòn affinament,
Beneir Deus per sa bontat,
Per infinir eternat,
Mays val per almoyna Deus beneir,
Son fill qui Deus no vòl servir.
Beneint a Deus sostenent passió,
Es a Deus plasent benedicció,
E aporta d’ éll gran perdó.
Es beneir qui fá bé far.
Cell qui ‘l nom de Deus no vòl honrar,
E’l fá mal dir e blastomar (17),
Maleit lo covedrá estár.
LXXI.
¡O SERVIT!
¡O Deus, qui has home servit
Tú sias loat e beneit.
Amar, honrar e beneír,
Mills serveix hom ab pensament
Humil, leyal e conexent,
Que servirlo per ço qu’ éll dó.
Mills serveix cell qui vòl donar,
Que no fá cell qui vòl prestar,
Ne cell qui serveix sens amar.
Aquell está bon servidor,
Cell qui serveix ab mal talant,
Molt val mays servir per amor.
Car mays n’ es honrat lo Senyor.
Es servir qui honra ‘l Senyor,
E qui honra lo servidor.
Mays val servir home humil,
LXXII.
¡O TEMUT!
No pòt esser major senyor
Aquell qui ha de ré pahor,
Temor es consequencia d’ amor,
Com la temor es de bò e de ver servidor
Qui tem falliment de son honrat senyor.
Mays val que hom haja temor,
Home qui tema que Deus sia deshonrat,
Ha temor de gran felicitat,
E qui no ‘l tem no li porta amor,
Aytant val temor per bontat,
Com fá per possibilitat,
Aytant deu hom tembre jutjar,
Com Deus amar per perdonar,
Temor ha home conexent,
E multiplica amament,
E guarda hom de falliment.
Temor val mays en sanitat
LXXIII.
¡O PREGAT!
No vòl justicia injuriar
Cell qui prega Deus aytant per jutjar,
Com lo prega per peccats perdonar.
Pregar Deus que li dó volentat
Cell qui sos prechs sab ordonar,
Prega mays Deus per éll honrar
Qui bé sabia Deus pregar,
D’ aço que li vòl demanar.
Deu hom pregar nostre Senyor
Que sia gran perdonador.
Deus se leixa a hom pregar
Qui ‘l prega que li dó amar,
Ab lo qual lo puscha honrar.
Cell qui prega Deus en la mort
Cové que haja amat fort.
Mays val pregar Deus com es sá,
Aquell fá molt gran malvestat
Qui prega Deus ab cor irat,
Sens pietat e caritat.
Cell que prega Deus per mal far,
Fá ab sos prechs Deus deshonrar,
Al qual Deus no ‘s leixa pregar.
LXXIV.
¡O DISTINCCIÓ!
A bò fá Deus Distincció
Entre bontat e bonificació.
Per ço que en amor no sia ociositat,
Ha Deus amar distinccionat
No pogren bonea e granea raysons estar,
Si en ellas no fós distinccionar,
Per bonificar e magnificar.
Deus ab la sua Distincció
Ha donada multiplicació
A la sua creació.
Si enfre primera e segona intencio
No hagués Deus pausada Distinccio,
Si en tot ço qui ‘s pogués differenciejar,
Se pogués estendre concordar,
No pográ esser res contrariar.
Aquell fá bò departiment
Qui fá estar en amament
De virtuts gran ajustament.
Mays val a home departir
En mal d’ hon no ‘s pòt bé seguir.
Aquell no sab departiment
Qui vol dar a mal compliment,
E a bé donar falliment.
LXXV.
¡O CONCORDANÇA!
Deus es Concordança e concordar,
Concordant, concordable per amar,
Perqu’ en contrariar no pòt estar.
Concorda Deus en granea de bontat,
Bonificant, bonificar, bonificat
Infinidament en eternitat.
Deus concorda bonificar e magnificar,
Possificar, entendre e amar,
Per çó que sa obra complida puscha estar.
Que ensemps están un personat.
Jesu-Christ es aquell Senyor
Hon ha concordança major
Cell qui en bé e en magnificar
Sab concordar son bò e gran amar,
Sab un bé ab altre mesclar.
Molt val mays bò concordament
De volentat e d’ enteniment,
Que no fá de veer ne d’ oyment.
Qui concorda una virtut
E va al regna de salut.
Tristicia ‘m fá sovén plorar,
Car no puch molts homens concordar
Que als infaels vagen Deus mostrar.
Deus m’ ha donada gran volentat
No m’ en es dada gran potestat.
LXXVI.
¡O EGUAL!
Está Deus en egualtat
De bonificant, bonificar, bonificat,
E d’ amant, amable e amat.
Si entre bonea e amor
No hagués egualtat valor,
Valgren hi major e menor.
En egualtat de bonificar e amar
En egualtat de fí e començament
Ha mitjá tal affinament,
Car egualtat pòt esser sens minoritat,
E no ho poria ser majoritat,
Ha egualtat major granea de entitat.
Mays val egualar en amar
Justicia e perdonar,
Que perdonar e esperar.
Home vil que vulla esser egual
A home gentil qui mays qu’ éll val,
Egual sab éll en esser leyal.
Hom ergullòs no vol egual,
E no ho fá majoritat,
Ha egualtat mays de bontat.
LXXVII.
¡O INNOCENT!
Per ço está Deus Innocent
Innocencia e sanctetat
Ab justicia e pietat,
Han fayta gran societat.
Está Deus Innocent de volentat,
Ne contra virtut fó irat.
Si Deus no obrás de bontat
Aytant com de volentat,
De bonea hagra peccat.
Quant fá peccat, e fallimén,
Aquell no ou a sa volentat
Qui ‘n vol falliment e peccat,
Falsía e desleyaltat
Tot hom está asi noent,
Qui ama mays aur ne parent
Noyment qui es espiritual,
Car mays hi pert hom de cabal.
Qui pòt a Deus fer honrament,
E no li fá, está noent
LXXVIII.
¡O ALT!
Deus está en Alt sobre tot quant es,
Car tot ho mesura e ho té comprés,
Perque ab alta amor amable es.
Es Deus Alt en altea de bontat,
Ab magnificant, magnificar, magnificat,
Qui están alts en infinita eternitat,
Deus ha en sa altea exalçat
Aquell home en qui s’ es homenificat,
Car sobre tots ens creats l’ ha honrat,
Com Deus estia en tan alta virtut,
Deu esser per Alt enteniment entendut,
E per alta volentat deu esser volgut.
Si enteniment humá no pogués alt pujar,
Ne la volentat no pogués alt amar,
No pogra la memoria de Deus altas cosas membrar,
Mays val en Deus un alt enteniment,
Que no fan en creatura cinquanta o cent,
E aço mateix de membre e amament (18).
Hom exalça en alt son enteniment,
Quant sab en Deus engenrament e espirament
E de Deus e de home personal ajustament.
Null hom no pot haver a Deus molt alta amor,
Si no puja son entendre en lausor,
Que Deus ha en sí mateix per entendre e amor.
En quant Deus per home s’ es volgut encarnar,
Ha donada a home manera de pujar
A sí s’ amor, son entendre e membrar,
Aquell puja a bontat son enteniment,
Qui enten bonificant, bonificat, bonificament,
E qui ‘s guarda que no faça negun falliment.
LXXIX.
¡ O SIGNIFICANT!
Deus significa sa trinitat,
En quant ha nombre eternal honrat,
Sobre tot altre nombre nombrat.
Per ço car a granea poren bastar
Magnificant, magnificat, magnificar,
Fá granea trinitat en Deus significar.
Significa bonea que Deus es bò
En ço que en bé fár está rahó,
E no en rè hon no sia perfecció.
La natura humana que Deus pres,
Significa que Deus pòt de quant es,
E que hom faça bé e no falle en res.
Per ço car bontat e esser han concordament
E malea e no esser exament,
Es significat que Deus es sens desfalliment.
Home qui no fá bé dementre que es sá,
E qui espera que a la mort ho fará,
Aquell hom a qui Deus ha dada gran potestat,
Ab la qual fá molt de mal e de peccat,
Significa que Deus l’ ha airat.
Cell qui diu que hom faça bé e no peccat,
E éll fá lo contrari, ha significat
Que mays ama mentir que dir veritat.
Aquell qui comença ab bon començament,
E quí persevera en bontat longament,
Significa que haurá bontat affinament.
Per ço car Deus es en aquest temps pauc honrat,
E de Jerusalem son christians gitat,