EL
PECADO DE ADÁN.
REGRESABA
Raimundo Lulio por el año 1282 de la más larga peregrinación
quizás que emprendiera durante su vida. Para trazar el plan de la
cruzada que meditaba y escribir con datos su libro sobre la Conquista
del Santo Sepulcro, había pasado de la Alemania al Oriente,
atravesado la Palestina e internádose hasta la India; y recorriendo
el Egipto y la Etiopía, Marruecos y Berbería, y tocando por otros
puntos, se detuvo en Perpiñan donde compuso efectivamente la obra
meditada.
Hallábase
a la sazón en aquella ciudad, dependiente entonces de la corona de
Mallorca, el hábil y bondadoso monarca Don Jaime II, de quien
Raimundo durante sus mocedades turbulentas había sido senescal y
mayordomo. Aquel rey que profesó siempre el mayor cariño a Lulio,
era en extremo aficionado a las ciencias y a las letras. Placíale
tener amenos y provechosos coloquios con los sabios de su reino,
entablando controversias sobre algún punto científico, teológico o
literario. Durante la permanencia de Raimundo en Perpiñan no perdió
la ocasión de tratar con su antiguo senescal, cuyo elevado talento y
saber admiraba; y de proponerle la solución de algunas dudas o
cuestiones.
La
única que ha llegado hasta nuestros días es la que sabiamente le
solventó Raimundo en doscientos versos acerca el pecado de nuestro
primer padre. Versa sobre el motivo que tuviese Dios para prohibir a
Adán que comiese de la fruta del árbol vedado, siendo así que
sabía que había de caer en la culpa; y sobre la causa porque Dios,
siendo como es infinitamente bueno, no impidió el pecado de nuestros
primeros padres a fin de que todos los hombres consiguieran la eterna
bienaventuranza.
Raimundo
en los doscientos versos fáciles y castizos que contiene la
composición poética, da completa y acabada solución a tan
difíciles preguntas, con el ingenio y la fuerza de pensamiento que
le caracteriza en todas las obras de polémica teológica.
LO
PECCAT DE N’ ADAM.
A
requesta del rey de Malorcha, feu RAMON aquests rims en la vila de
Perpinyá, sobre ‘l precepta pausat per Deus a n’ Adam, éll scient
havia de traspassar lo seu mandament, e que per ço sdevendria la
dampnació de mante gent.
Un
senyor rey qui bé enten,
Quant
fé a Adam lo mandament
Qu’
el fruit no menjás, éll scient (1)
Que
Adam faría lo peccat,
D’
ont mant hom seria dampnat
Havent
tot temps pena e mal;
Que
Deus faés tal mandament
A
n’ Adam qu’ el fruyt no menjás.
Empero
el rey diu que enten
Que
Deus no feu may fallimén (2):
Car
qui ha bontat infinida
E
eternal no pòt far fallida;
E esta en sol maravellar (3)
Com
Deus se sapia escusar
Que no haja colpa del mal
Que
han en lo foch infernal
Tant hom per aquell mandament,
Lo
qual mal par fóra nient (4)
Si ‘l mandament no fós estat;
E
car par gran tort e peccat
Fer mandament d’ ont isca mal,
vòl
lo rey saber Deus per qual
Raysó se poch d’ aysó escusar:
E
car a mí l’ escusa apar
Clara a mon entenimen
Si
tot con hom qui pauc entén (5)
Al senyor rey si eu dich lo vér
(6)
Per
lo ver dir, hagen plaér,
No per çell qui ‘l diu, car pauc
val:
L’
escusa deym que es aytal.
__
Deus
infinidament enten
E
ha infinit amamen,
E infinit bonificar,
E
per ço no pòt ignorar,
Ni amar mal, ni far peccat.
Ha
donchs Deus per infinitat
Poder perqu’ es poch escusar
Que
no consentís al peccar
De Adam ni en la greu dolor
Qu’
en infern han li peccador.
E si Deus nos pòt escusar,
A
l’ escusar e es finit;
E
car finit e infinit
No
pogren esser un poder,
Anem
mostrar donchs lo dever
Perque
Deus pòt escusa haver,
__
Deus
quant consirá que dixés
A
n’ Adam qu’ el fruit no menjás,
Posá orde en aquell pás
Ab
ço que n’ Adam hac pausat,
Ço es la francha libertad (7)
Que
li doná per far lo bé;
E car Adam fó de no re (8),
Per
natura d’ aquell no res
Hac libertad perque pogues
Fer
lo falliment e peccat;
En axí fó en libertad
Que
no menjás o que menjás,
Car
per lo bé qui ‘l fó donat (9)
A
far lo bé e no forçat
En
creant sentí libertad,
Com
estigués obedient;
E car fó vengut de nient
Sentia
en sí libertat
Perque s’ enclinás a peccat
Com
sia ço que peccat es
Contra çó qui deu esser res;
Hac
donchs Adam elecció
En far lo mal contra raysó
De
far bé qui ‘s cové ab res
E volch s’enclinar a no res,
Qui
‘s contra res qui es lo bé,
E la natura d’ ont be’ n vé
Esquiva
a natura pres (10)
A fer ço qui no está res;
Ço
es peccat qui no ha sort
Qui ‘n ço qui es haja null port;
E
seguí ço d’ ont fó vengut
Contra ço perque era haút,
Ço
es far bé a qui ‘s cové
Que éll sia alcuna re
Per
Deus conexer e honrar;
En est pas apar l’ escusar,
Que
Deus ha, pus que Adam pogués
Far lo bé si éll se valgués (11),
D’
aquell bé qui li fó donat
Ab
que pogra contra peccat;
E
si Adam volch lo mal far
De lo qual se pogra escusar (12),
E
volch seguir lo seu nient
Per lo qual poch far falliment,
E
en farlo no fó forçat,
Ans lo fé ab la libertat
De
son nient, segons que es dit,
E fé lo peccat ab delit (13);
No
fé donchs Deus lo falliment
Si a Adam fé lo mandament;
Ja
sia ço que Deus sabés
Ans que lo manament faés,
Que
Adam faria lo peccat
D’ ont mant hom serian dampnat,
Pus
que Adam poch far lo bé
Lo
qual Deus totas vets sab bé (14)
Que
Adam lo bé pogra far
Ab
lo bé que en éll volch crear,
Perque
hac raysó en far bé (16),
Aixi com desraysó de sé (16)
Hac
en far lo mal per nient,
Segons que havem dit clarament.
Es
donchs manifest e provat
Com Deus está ben escusat
Del
peccat que Adam ha fet,
E que Deus lo puní per dret
E
puneix tots sos consequens
En
l’ esser que Deus volch crear
Qui
ab null peccat no ‘s cové.
___
Emperó
encara reté
Lo
rey son bò maravellar;
E volch encara demanar (17)
Com
Deu sia bò vas tots lats
Perque no esquiva peccats,
Tant
que hom no ‘n faés negú
E que gloria hagués cascú (18)
E
no fós pena per peccat,
Per ço que divina bontat
Esquivas
pena e peccat
E
que negú no fós perdut,
Mas
que tuyt haguessen salut,
Pus
que la divina bontat
Es gran e no vòl null peccat;
E
car la demanda es formada
Sobre gran bé, cové esser dada
Responsió:
Per la gran bontat
De Deus qui ha el mon ordenat
A
far gran bé qui conegut
No fora si no fós haút
Peccat
e pena per peccat,
Car no fóra remunerat
Gran
bé si hom no pogués far (19)
Pecat, ni per éll pena dar;
Car
no pogr’ esser libertat
En far lo bé o lo peccat;
E
Deus no pogra gran bé far
A l’ hom, pus no pogués peccar
E
ab libertat Deus amar,
Obeir, servir e honrar:
Car
tot hom l’ amara forçat
Perque no li ‘n conegra grat (20),
E
ja Deus no pogra formar
En paradís gloriejar;
Car
si hom mal far no pogués
E que franchament no volgués
Deus
obeir, servir, e amar,
Ni Deus no pogra res jutjar
Ni
igualar, donar negun bé,
Ni pogra perdonar en re,
E
bontat no hagra ab que (21)
Pogués far en home gran bé:
Fora
donchs ligat lo poder
De Deu qui no pogra bé fer
Gran
ni petit per jutjament,
E fóra estat lo ligament
Per
ço que hom mal no sentis.
E si Deus en ço consentis
Ligara
son res ab no res,
Del qual no res tot home es
E
fera contra sí peccat,
Lo qual fora infinitat
En
cascuna de ses virtuts,
E tot si hagra deçebuts
Per
ço que hom no hagués mal,
No par donchs raysó natural
Que
Deus qui es bé infinit
Per bé finit sia fallit,
Ligat
e prés contra son bé.
Veus donchs, senyor rey, perque vé
En
hom peccat, pena e dolor
Per çó que el bé sia major;
E
com lo puscha far de grat
E ‘l be ‘n sia remunerat
E
pòt esser, pus que Deus es
Escusat, segons que dit es.
___
Finit
está aquest escrit
A
honor del Sant Esperit;
Lo qual me ‘ scalf en la calor
VARIANTES.
(1)
Qu’ el fruit no menjás, éll sabent
(2) Que Deus no y feu
fallimen:
(3) Esta heu sol maravellar
(4) Lo qual par no fora
nient
(5) Si tot som hom qui pauc enten
(6) El senyor rey si
eu dich lo ver
(7) Ço es la francha volentat
(8) E car Adam
fón de non re
(9) Car per lo bé qui l’ fon donat
(¡O)
Esquiva e natura pres
(11) Fer lo bé si éll se volgués,
(12)
Del qual se poguera escusar
(13) E fó lo peccat ab delit;
(14)
Lo qual Deus totas vets sabé
(15) Perque hac rahó en far bé,
(16) Així com desrahó de sé
(17) E volch encare demandar
(18) E que gloriejás cascú
(19) Gran bé si no es pogués
far
(20) Car no li ‘n convengra grat,
(21) Ab bontat no
hagra ab que.